Interim management, Lean training 

Als je het interim management vorm van een bedrijf, dan heb je vaak een complexe klus te klaren. Ga je een interim management project aan, dan is het zaak om rekening te houden met een aantal belangrijke zaken. Wij vertellen je er hier over.

Zoek het in specialisatie

Overigens staat interim management onder druk, zeker nu gemeenten besloten hebben om het inhuren van externe expertise zoveel mogelijk te beperken. Aan de andere kant biedt kiezen voor interim management ook voordelen. Zo geldt er geen wachtgeld en is iemand van buitenaf vaak beter in staat impopulaire maatregelen te treffen. Ben je interim manager en vrees je dat je steeds minder gevraagd wordt in de toekomst, kies dan voor specialisatie of voor iets relatiefs nieuws als lean training.

Interim-manager

De werkelijke situatie

Weet dat als je interim management aangaat, je steeds alle voelhoorns scherp moet hebben. Denk er goed over na en besef dat de werkelijke situatie altijd anders is dan dat het bestuur je voorgespiegelde. Wees sceptisch en zorg dat je informatie boven tafel krijgt. Zorg ook altijd dat de opdracht die je als interim manager meekrijgt een reële opdracht is en of die opdracht eigenlijk wel goed geformuleerd is. Stap dus niet zomaar overal in. Bovendien moet je beseffen dat er veel van interim management verwacht wordt. En dat vanaf de eerste dag. Vanaf de eerste minuut moet je er dus staan, en dan is het handig als je wel iets met de branche hebt en het geen ver-van-mijn-bed-show is. Vraag je dus hardop af of dit een klus is die bij je past en grijp niet alle mogelijkheden aan om maar aan het werk te zijn. Om goed interim management te kunnen uitvoeren is kennis van de organisatie, kennis van de sector en kennis van de materie essentieel. Bij te veel twijfel, niet doen.

Er is altijd weerstand

Als jij aangesteld wordt als interim, dan krijg je altijd te maken met weerstand. Het is dan belangrijk om altijd de dialoog aan te gaan. Dan neem je vaak al heel veel problemen weg. Vaak is het goed om nieuwe afspraken te maken met de verschillende belanghebbenden. Anders blijven ze maar verwijzen naar afspraken die met je voorganger gemaakt zijn. Durf ook om eerder gemaakte afspraken te herzien. Een goede interim manager heeft bovendien verschillende manieren van leiding geven en kan zijn manier van communiceren aanpassen aan zijn omgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *